Konferencia Domáceho vzdelávania 2020 priamo doma v obývačke – 1. časť
7. december 2020
8. ročník Konferencie Domáceho Vzdelávania sa kvôli koronakríze presunul priamo k nám domov. Napriek tomu, že účastníci nemali tento rok možnosť stretnúť sa osobne face to face a podeliť sa tak o svoje skúsenosti s domácim vzdelávaním, emócie, nadšenie a pozitívna energia sa šírili možno o to viac intenzívnejšie. Isté však je, že už teraz sa tešíme na spoločné stretnutia.
Podrobný program konferencie spolu s prednášajúcimi nájdete na webovej stránke www.domacaskola.sk. Nájdete tam aj postup ako sa k jednotlivým prednáškam dostanete a môžete si ich vypočuť zo záznamu.
Tento rok sme mali možnosť vyskúšať si domáce vzdelávanie všetci. Dôvod bol samozrejme iný ako ten, pre ktorý sa tak rodičia bežne rozhodujú. Niektoré dôvody sme opísali v blogu venovanom predchádzajúcemu ročníku konferencie už minulý rok. Viac informácií nájdete tu.
Občianske združenie Domáce Vzdelávanie na Slovensku realizovalo v októbri 2020 prieskum na vzorke 132 domškolákov. Do prieskumu sa ďalej zapojilo 63 pedagógov a 80 rodičov.
Výsledky prieskumu jednoznačne hovoria v prospech domáceho vzdelávania (boli oslovení aj rodičia, ktorí reálne vzdelávajú svoje deti doma, ako aj tí, ktorí sa rozhodli pre vzdelávaciu skupinu).
Z množstva faktov vyberám hlavne dôvody, pre ktoré sa rodiny rozhodujú pre domáce vzdelávanie. Boli spomenuté vlastné potreby žiaka, hodnotnejšie využitie času, lepšie ukotvenie hodnôt rodiny, rozvoj talentov a koníčkov, lepšie zorganizovanie času s rodinou a pod. Ku všetkým dôvodom nájdete aj percentuálne zastúpenie.
Prieskum zároveň vyvracia mýty o domškolákoch. Napríklad komunikáciu s pedagógmi na kmeňovej škole ako veľmi dobrú hodnotí až 62% pedagógov a ako ťažkú alebo zlú nikto. Úroveň vedomostí ako vynikajúcu ohodnotilo 41% pedagógov v porovnaní s klasickými školákmi. A v schopnosti vyjadriť svoj názor domškoláci vysoko prevyšujú klasických školákov.
Prieskum sa pozrel aj na vzdelanie a ďalšie vzdelávanie rodičov domškolákov. Ukončené vysokoškolské vzdelanie má 91,9 % rodičov, zvyšok má ukončené stredoškolské vzdelanie. Rodičia sa ďalej podľa potreby pravidelne vzdelávajú.
Prieskum sa zaoberal aj deťmi, ktoré z rôznych dôvodov prechádzajú z domáceho vzdelávania do klasickej školy. Hlavným dôvodom bol hlavne prechod na druhý stupeň základnej školy, keďže na Slovensku stále nemáme zákonne umožnené domáce vzdelávanie aj na druhom stupni ZŠ. Učitelia hodnotili zručnosti týchto detí veľmi kladne a vysoko, a takisto vyzdvihovali úroveň kritického myslenia, kreativity a nápadov.
Toľko k prieskumu a prejdeme k ďalším dôvodom pre domáce vzdelávanie. Z viacerých prednášok a samozrejme aj skúseností vyplýva, že dôvody pre domáce vzdelávanie môžu byť jednoducho vyjadrené napríklad aj touto fotografiou.
Domáce vzdelávanie lepšie umožňuje rozvoj dieťaťa v súlade s vývinovými obdobiami podľa Márie Montessori. Mária Montessori prirovnáva vývin dieťaťa k metamorfózam hmyzu, pričom každé toto obdobie má svoj význam a trvá približne 6 rokov. Nazýva sa aj senzitívne obdobie. V každom z týchto období dochádza k nadobúdaniu určitej samostatnosti.
V období ranného detstva (0-6 rokov, vrchol 3 roky) dochádza k fyziologickej a biologickej samostatnosti. Dieťa je ako špongia, nasáva všetko čo vidí, počuje, vníma a napreduje obrovským tempom. Súvisí to aj s tým na akej vlnovej frekvencii funguje mozog u detí do 6-7 rokov. Dieťa ešte nemá vyvinuté kritické myslenie, a preto je nesmierne dôležité harmonické prostredie. (M. Montessori nazýva prostredie pripraveným prostredím). Harmonickým prostredím máme na mysli hlavne VZŤAHY. Deti si osvojujú to, ako má vyzerať svet. Toto obdobie sa vyznačuje tým, že dieťa je v POHYBE a osvojuje si REČ. Práve preto je toto obdobie ideálne na osvojovanie si cudzieho jazyka v POHYBE a pomocou ZMYSLOV a EMÓCIÍ. U nás ponúkame kurzy anglického jazyka Teddy Eddie založené na tomto princípe.
V období detstva (6-12 rokov) dochádza k mentálnej samostatnosti. U detí dochádza k rozvoju kritického myslenia a morálky, obrovskej kognitívnej kapacite a aktivite. Rozvíja sa abstrakcia a schopnosť imaginácie, prehlbujú sa sociálne potreby a práca v skupine.
V období adolescencie (12-18) sa rozvíja sociálna samostatnosť a v období dospelosti (18-24) duchovná a morálna samostatnosť. V období dospelosti si vytvárame finálne hodnoty a smerovanie, máme potrebu užitočnosti, pretože to dodáva sebahodnotu.
V rámci pripraveného akceptujúceho prostredia (či už v podobe domácej školy alebo školy rešpektujúcej osobnosť a jedinečnosť každého dieťaťa) má dieťa v spolupráci so sprievodcom možnosť napredovania v rámci jeho možností. Učí sa ako vytvárať plán činností, pripravuje si denník úloh, časový harmonogram (rytmus dňa), pracuje v zmiešanej skupine. Vytvára sa tak vzťah k osobe a k učeniu, v ktorom dieťa musí na základe vytvorenia emócie vidieť zmysel. Všetky vymenované aktivity patria k životne dôležitým zručnostiam, a preto je veľmi dôležité rozvíjať ich už u detí.
Nielen deti, ale aj my dospelí, si rozvíjame životné zručnosti. Možno práve v období domáceho vzdelávania v čase pandémie sme mohli na sebe pozorovať aká dôležitá je schopnosť efektívnej komunikácie, empatie, rešpektu, úcty, porozumenia, viery v potenciál dieťaťa a jeho prirodzeného vývinu. Na to, aby sme v tejto dobe našli na toto všetko energiu je veľmi dôležité komunikovať sám so sebou, byť autentický, vzdelávať sa a pracovať na svojej reziliencii. Napríklad aj na našich tréningoch.
Domáce vzdelávanie nám tak dáva možnosť rásť spolu s dieťaťom. O dôležitosti autonómie budeme pokračovať v ďalšej časti.
Páčil sa vám tento článok? Prihláste sa do odberu noviniek a nenechajte si ujsť žiaden nový príspevok.
Pre všetkých nových odberateľov sme prichystali DARČEK!
Ďalšie príspevky
KONFERENCIE: Učiteľ, reziliencia, empatia
Report z konferencie organizovanej Pedagogickou fakultou Univerzity Komenského v Bratislave. Stručne, jasne a výstižne.
Osobnosť a vzťahy – 3. časť: Základ a 4 nevyhnutné piliere zdravých vzťahov
Ako vieme zistiť, či žijeme v dobrom a funkčnom vzťahu? V článku sa dozviete, na čom je potrebné vo vzťahoch pracovať, aby boli pevné a stabilné.
Leadership a reziliencia: 7 znakov rezilientného lídra
Každý deň sa dostávame sa do situácií, pri ktorých nie je ľahké nachádzať tie najsprávnejšie riešenia. Leadership a reziliencia sú v tomto nápomocní ako lídrom, tak aj organizáciám.
Čo je reziliencia a jej 7 kompetencií
Reziliencia je kľúč k vašej transformácii na profesionálne aj súkromne úspešného a vnútorne vyrovnaného výkonného človeka. Nie je to však klasický „work-life balance“ prístup. Je to koncept.
Osobnosť a vzťahy – 2. časť: Rovný rovného si hľadá
28 000. Je to veľa alebo málo? Keď sa ľudí pýtam, povedia „dosť“. Vtedy ešte nevedia, že mám na mysli priemernú dĺžku života ľudí na Slovensku. 28 tisíc dní je približne 78 rokov života. Nie je to tak veľa a nie je jedno ako ich strávime.