Kam sa bude uberať (nielen firemné) vzdelávanie?
3. marec 2021
PaedDr. Daniel Bacík, predseda Asociácie jazykových škôl SR a zároveň CEO vzdelávacej inštitúcie PLUS Academia
Kam sa bude uberať (nielen firemné) vzdelávanie?
Naša spoločnosť začala v roku 2020 nový projekt s názvom Transformácia tradičnej jazykovej školy prostredníctvom inovácie obchodného modelu (Transformation of a traditional language school by means of business model innovation). Ide pritom už o tretiu medzinárodnú spoluprácu. Prvý projekt s názvom: Učenie, školenie a práca pre lepšiu perspektívu a zamestnateľnosť (Learning, training and working for better perspectives and employability) bol realizovaný pod záštitou Asociácie jazykových škôl SR. Druhý projekt „Šťastná škola – Happy School 2020“ sa ešte stále implementuje a bude trvať až do júna tohto roka.
Prostredníctvom takýchto medzinárodných spoluprác získavajú naši lektori reálne skúsenosti s novými prístupmi k vyučovaniu. Ide o jedinečnú možnosť na zdieľanie odborných aj osobných skúseností na medzinárodnom poli v rámci EÚ, ako aj na osobnostný a profesionálny rast.
Kvalitnejšie služby vďaka spolupráci
Efektívna výučba cudzieho jazyka môže byť orieškom nielen pre jednotlivca, ale aj pre skúseného personálneho manažéra vo firme. Do hry totiž vstupuje viacero premenných – spôsob výučby a meranie jej pokroku, výsledky, ktoré chceme v cudzom jazyku dosiahnuť, no v neposlednom rade aj kvalifikovanosť lektorov. Jedným z príkladov podpory profesionálneho rastu lektorov, ako aj samotných jazykových škôl je každoročná spoluorganizácia najväčšej konferencie pre učiteľov cudzích jazykov v strednej Európe – ELTFORUM.
Ďalšou oblasťou sú medzinárodné spolupráce, partnerstvá a projekty, ako napríklad Erasmus+ (KA1 a KA2). Projekty sú realizované v spolupráci s medzinárodným tímom partnerov. Ide o jazykové školy, univerzity a odborné inštitúcie zo zahraničia. Určené sú v prvom rade pre vzdelávacie inštitúcie, jazykové školy, univerzity, vysoké, základné a stredné školy.
Medzinárodné projekty Erasmus+ realizujem v rámci svojej kariéry opakovane. V mojom prípade ide o principiálnu až hodnotovú otázku. Rád sa učím nové veci, veľmi rád spoznávam nových ľudí a rád cestujem. Nesmierne rád zdieľam svoje znalosti a skúsenosti s ostatnými, či už v osobnom alebo profesionálnom živote. Veci, ktoré sa v živote naučím, si jednoducho nechcem nechať pre seba. Lebo len ich zdieľaním (samozrejme, hovorím o pozitívnych veciach a znalostiach) viem prispieť k skvalitňovaniu prostredia, v ktorom žijem. Výsledky takýchto spoločných medzinárodných projektov skvalitnia nielen služby poskytované jazykovými inštitúciami, ale tiež životy všetkých ľudí, ktorí majú záujem vzdelávať sa, zlepšovať sa a deliť sa so svojimi znalosťami a skúsenosťami.
Nároky zamestnávateľov sa menia
Kým predtým sa požiadavky zamestnávateľov zameriavali najmä na odborné a technické znalosti získané štúdiom a praxou, v dnešnej dobe plnej zmien a stresu idú do popredia tzv. soft skills. Vzdelávanie v oblasti hard skills bude nevyhnutné vždy, pretože bez odbornej zručnosti neviete vykonať danú prácu. Ale praxou sa to viete naučiť. Krízové okolnosti týkajúce sa pandémie nám však nastavili zrkadlo, v akom stave sa nachádzame fyzicky a psychicky.
Aj zamestnávatelia si už vo väčšej miere uvedomujú, že výkonný zamestnanec musí v prvom rade byť zdravý po všetkých stránkach. Preto sa ich požiadavky v rámci firemného vzdelávania čoraz viac orientujú na soft skills. Skúsenosti ukazujú, že aj keď je niekto skvelý odborník, no nevie pracovať v tíme, ani komunikovať s kolegami, či nedokáže pracovať pod vplyvom stresu, nejde o dlhodobo udržateľný stav.
Systematické a hlavne celoživotné vzdelávanie by preto malo byť neoddeliteľnou súčasťou života každého človeka – od najmladších až po tých najstarších. Samozrejme, profesionáli, ktorí ďalej vzdelávajú iných, musia venovať celoživotnému vzdelávaniu o to väčšiu pozornosť. Aj v tejto oblasti je naša spoločnosť našim lektorom, zamestnancom a klientom partnerom.
Kľúč ku kvalitnejšiemu životu
Primárny dopad medzinárodných projektov je na zamestnancov a lektorov PLUS Academie. Zdokonaľujeme sa nielen v našej práci, ale sme pripravení na zvládnutie akýchkoľvek výziev, v akejkoľvek situácii a čase.
Práve táto doba praje zdieľaniu skúseností, know-how a vedomostí. Ide o spoluprácu za účelom dosahovania spoločných cieľov. Pretože všetci sme súčasťou jedného sveta. Len keď budeme spolupracovať, dokážeme prežiť. Príkladom je naše telo – milióny a milióny buniek spolu musia spolupracovať, aby ako celok (ľudské telo) prežili. To isté platí aj o nás ako ľuďoch – len vzájomná spolupráca, tolerancia, akceptovanie sa navzájom nás môžu posunúť na iný level ľudského bytia. A myslím, že to nevyhnutne potrebujeme.
A kam sa bude uberať (nielen firemné) vzdelávanie? To bude závisieť na každom z nás. Ak nedôjde k sebauvedomeniu sa nás ako ľudí, nikdy sa nič nezmení k lepšiemu. Sebauvedomenie a sebarozvoj sú kľúčom ku skvalitneniu našich životov. Vďaka tomu osobnostne a profesionálne rastieme, stávame sa lepšími pracovníkmi, aj ľuďmi. Keď rastieme ako ľudia, zákonite s nami rastie aj prostredie, v ktorom žijeme a pôsobíme.
Páčil sa vám tento článok? Prihláste sa do odberu noviniek a nenechajte si ujsť žiaden nový príspevok.
Pre všetkých nových odberateľov sme prichystali DARČEK!
Ďalšie príspevky
Vzdelávanie na opačnom konci sveta
Zaujíma vás ako vyzerá vzdelávanie na Novom Zélande? Chcete sa dozvedieť viac? Čítajte v našom článku.
Slováci zaostávajú v angličtine najviac z V4, znalosti si však môžu rýchlo doplniť aj cez neo Professional
Slovensko značne zaostáva v rebríčku EF English Proficiency Index, ktorý hodnotí znalosť angličtiny v 100 krajinách sveta. Pomôcť môže aj nástroj na online výučbu.
Angličtinu sa deti najľahšie učia do 7 rokov. Nezmeškajte to!
Bez cudzieho jazyka sa zaobídeme asi už iba doma. Využite najlepšie obdobie na naučenie sa jazyka u svojich detí. Ako na to? Čítajte viac.
Projekt HAPPY SCHOOL 2020 pokračuje
Bližšie informácie o pokračovaní projektu HAPPY SCHOOL 2020.
Domáce vzdelávanie počas epidémie – 10. časť
V poslednej časti zo série Domáce vzdelávanie počas epidémie sa opäť pozrieme na vnútornú motiváciu. Tentokrát však z iného uhla pohľadu.