Domáce vzdelávanie počas epidémie – 7. časť: Jediná istota je zmena.
15. apríl 2020
Naposledy sme opísali možnosti online vzdelávania cudzích jazykov a dnes budeme hovoriť o tom, čo všetko zatiaľ táto situácia zmenila, mení a bude meniť vo vzdelávaní. O tom, že táto zmena je nevyhnutná, počúvame už minimálne 30 rokov. Isteže určité zmeny už nastali, stále sa ale ozývajú volania po ďalších, nových, hlbších a podobne.
Čo sa zmenilo zatiaľ?
Všetky deti a študenti sa vzdelávajú na diaľku. Niektorí online, niektorí dostávajú zadania, niektorí sa vzdelávajú pomocou televíznych programov. Podľa možností a schopností. Verím, že všetci si nájdu to pravé a najlepšie, najvhodnejšie pre nich.
Vyplýva teda z tohto, že je možné u nás prispôsobiť vzdelávanie skutočne každému, individualizovať ho? To asi zatiaľ nie, ale sme na dobrej ceste. Bude zaujímavé sledovať koľko detí prestúpi po skončení tejto pandémie na domáce vzdelávanie. A zmenou by mohlo byť umožniť domáce vzdelávanie aj na druhý stupeň základnej školy.
Vzdelávanie na diaľku poukázalo na veľa vecí.
Na pripravenosť či nepripravenosť škôl, učiteľov, rodičov a detí. Na pružnosť či nepružnosť adekvátne zareagovať a zaujať postoj. Na technické vybavenie, na myslenie, na ochotu, empatiu, ľudskosť.
Čo z toho vyplýva? Každý sme iný a aj preto je fajn, že je viacero možností. Viacero možností ako vzdelávať a vzdelávať sa, a to nielen v tento dobe. Viacero možností na výber školy. Spomínate si na môj blog o dôležitosti správneho a zodpovedného výberu školy pre dieťa?
Možno práve teraz z celého srdca ďakujete škole a učiteľom a možno si práve teraz v duchu nadávate, prečo sme urobili alebo neurobili to a to. Zodpovednosť je, ale v oboch prípadoch len a len vaša.
Verím preto, že rodičia sa začnú viac zaujímať o školu, dianie v škole, o spôsoby vzdelávania a metódy.
Verím, preto v zmenu myslenia.
Verím aj v zmenu v obsahu a forme vzdelávania.
Táto skúsenosť je skvelou príležitosťou urobiť ,,audit“ v každej jednej škole. Od materiálneho vybavenia, cez obsah, formu a metódy vzdelávania, klasifikovania a hodnotenia, podávania spätnej väzby, spoluprácu s rodičmi, pripravenosti učiteľov, ich pružnosť reagovať a mnohé ďalšie veci.
Jediná istota je zmena.
A tá sa práve deje. Teraz je ten správny čas. Teraz alebo… nikdy?
Niekde som počula, že náš školský systém by bolo ľahšie zbúrať ako ho reformovať. (reformuje sa už od revolúcie).
No a tento malý neviditeľný vírus ho minimálne nabúral. Niekde možno až zbúral, a to je dobre. Niekde nim ani nepohol, pretože naozaj existujú školy a vzdelávacie skupiny, ktoré zo dňa na deň plynulo prešli na momentálny spôsob vzdelávania.
Tento malý neviditeľný vírus dokázal to, po čom mnohí (učitelia a rodičia) volajú už dlho. Pýtate sa čo tým myslím?
Zrušené známky.
Odporúčanie hodnotiť slovne alebo na vyšších stupňoch škôl kombináciou známky a slovného hodnotenia. Podrobnejšie informácie k daným odporúčaniam sú k dispozícii na webových stránkach.
Zrušené prepadávanie. Teda opakovanie ročníka.
Zrušené testovanie pre piatakov a deviatakov základných škôl.
Zrušené písomné časti maturitných skúšok.
Tieto usmernenia a odporúčania platia len na tento školský rok, ALE berme ich ako škrtnutie zápalkou.
Berme ich ako začiatok cesty k zmene, kde odporúčania budú odporúčaniami a jedinou istotou bude zmena. A ešte lepšie, zodpovedná zmena.
Páčil sa vám tento článok? Prihláste sa do odberu noviniek a nenechajte si ujsť žiaden nový príspevok.
Pre všetkých nových odberateľov sme prichystali DARČEK!
Ďalšie príspevky
Ako riešiť konfliktné situácie?
Určite ste sa už zamysleli nad tým, prečo si s niektorými ľuďmi rozumiete a iní vám lezú na nervy už len svojou existenciou? Čo s tým? Viac v našom blogu.
Hybridná práca
Pandémia urýchlila prijatie flexibility a home office. Mnoho spoločností zistilo, že zamestnanci sú produktívni aj mimo kancelárie, čomu prispôsobilo aj svoju firemnú politiku. Kancelárska práca sa z veľkej časti digitalizuje, čiže je možné vykonávať ju prakticky odkiaľkoľvek.
Erasmus plus – Marek Hlinka
Prinášame blogy od účastníkov medzinárodnej mobility v rámci akreditácie Erasmus plus v chorvátskom Vukovare. V prvej časti si prečítate pohľad Mareka Hlinku.
Digitalizácia a jej formy vo vzdelávaní jazykov
Nárast práce z domu ukázal, že potreba využívania digitálnych komunikačných nástrojov môže byť nielen prekážkou, ale pri správnom využívaní, aj obrovskou výhodou.
Learner-centered Approach (LCA)
Learner-centered Approach (LCA), alebo prístup vo vyučovaní zameraný na žiaka, prečo hovoríme jednoznačné áno, a ako na to?