Domáce vzdelávanie počas epidémie – 6. časť: Praktické a vedecky podložené tipy na výučbu jazykov detí.
Zlatica Jursová Zacharová
14. apríl 2020
V predchádzajúcej časti sme opísali, čo nás motivuje pri učení sa jazyka a dnes podporíme tieto tvrdenia výskumnými závermi a pridáme tipy na knižky, príbehy, hry a podobne.
V roku 2010 bol realizovaný medzinárodný projekt, v ktorom sa v piatich európskych krajinách rodiny spoločne učili nový jazyk, pričom nie všetci rodičia ovládali nový jazyk. Rodiny boli zaškolené do inovatívnej metódy učenia sa cudzieho jazyka, ktorá pozostávala z hrania divadielka, čítania príbehov, spievania minimuzikálu a pozerania 5 minútového rozprávkového videa. Rodiny mali k dispozícii webovú stránku s tútorom a celé vzdelávanie detí prebiehalo v domácnostiach s podporou online materiálov. Áno, trochu to pripomína dnešné vzdelávanie v čase karantény.
Všetky rodiny na začiatku jeden a pol ročného projektu sľúbili, že si nájdu denne 15 minút. Postupne sa upúšťalo z 15 minút denne. Rodiny boli požiadané, aby boli s deťmi v kontakte s cudzím jazykom aspoň 5 minút denne. Kontakt s cudzím jazykom pritom neznamená učiť sa slovíčka, alebo prepisovať texty z učebnice. V našom projekte to znamenalo, pustiť si cca 5 minútovú pesničku a zaspievať si ju (alebo aspoň vypočuť), pustiť si animovaný zábavný príbeh, prečítať si obrázkovú knižku (text knižky počas čítania nebol na viac ako 5 – 7 minút), alebo si vybrať ďalšiu z približne 12 aktivít, ktoré mali rodiny pripravené a netrvali dlhšie ako 5-10 minút aj s prípravou. Napriek takto pripraveným aktivitám a dennom online kontakte s rodičmi, sme zistili, že nie všetci sa nakoniec stali dvojjazyčnou rodinou. Tie rodiny, ktoré boli v každodennom kontakte s novým jazykom sa stali dvojjazyčnými rodinami a nový jazyk sa stal súčasťou ich života.
A čo spôsobilo, že niektoré rodiny vo výskume sa stali dvojjazyčné a iné nie?
Predovšetkým to bolo svedomité dodržiavanie rutiny. Z učenia sa cudzieho jazyka a realizovania aktivít sa stala každodenná rutina, ktorá zahŕňala 5-10 minút. Rodiny kombinovali jednotlivé aktivity. Raz počúvali, inokedy pozerali, alebo čítali, hrali divadielko, stolnú hru a ku koncu si už vymýšľali vlastné príbehy v novom jazyku. Nesťažovali sa, že je to náročné, ale pristúpili k jasnému naplánovaniu dňa, v ktorom učenie sa nového jazyka malo svoje miesto. Vždy v tom istom čase, na tom istom mieste (pokiaľ to bolo možné). Ak dieťa nechcelo jednu aktivitu, ponúkli dieťaťu inú aktivitu, o ktorú malo záujem. Ak dieťa odmietalo sa zúčastniť učenia, rodičia povedali, že v poriadku, dieťa nemusí spolupracovať, ale oni sa chcú učiť a pustili si príbeh. Dieťa sa teda neučilo, ale pozorovalo, ako sa k učeniu jazyka postavili jeho rodičia. Rodičovský záujem spolu s rutinou spôsobil, že vzdor a odmietanie dieťaťa rýchlo opadlo a aj oni mali záujem sa zúčastniť na učení.
A potom, bol pozorovaný ešte jeden faktor. Keďže vzdelávanie prebiehalo pomocou príbehov, rodičia nedovolili deťom zoznámiť sa s novým príbehom skôr, ako sa naučili starý príbeh. Z toho vyplýva dôležitý poznatok, že pri učení jazyka musíme postupovať postupne a nové učivo musíme uvádzať, až keď je predchádzajúce učivo dobre upevnené.
Ako sa teda doma učiť s dieťaťom?
- veľa počúvať – CD, prerozprávané texty známych príbehov, napríklad môžete deťom pustiť od najjednoduchších príbehov až po tie najnáročnejšie audioknihy. Amazon práve sprístupnil pár zaujímavých knižiek, kliknite na link a počúvajte 🙂
- dajte si cudzí jazyk do pohybu, zahrajte si krátku scénku, divadielko, zatancujte si na pesničky
- pozrite si krátke animované príbehy ako napr. Peppa Pig. Pozerajte jednu časť dovtedy, kým dieťa neporozumie jednotlivým frázam príbehu. Pýtajte sa, čo sa stalo v príbehu, čo povedali jednotlivé postavy. Nemusíte si vyhľadávať jednotlivé slovíčka. Pracujete s celými vetami, jednoducho s intuitívnym porozumením. Ak je vybraný príbeh pre dieťa ťažký, pohľadajte niečo jednoduchšie.
- Využite jednoduché aplikácie alebo webové stránky, ktoré ponúkajú možnosť rozvíjať cudzí jazyk. Ďalšou možnosťou je využiť už vytvorené anglické kvízy na Kahoot a zahrať si s celou rodinou. Ak ste pani učiteľka cudzieho jazyka, neváhajte, prihláste sa a vytvorte svojim žiakom kvízy. Budú vás milovať a vy zistíte čo vedia, kde robia chyby, aké sú ich silné a slabé stránky ovládania cudzieho jazyka. 🙂
- S menšími deťmi môžete vyskúšať jednoduché hry na rozvoj slovnej zásoby alebo pozrite stránku British Council.
- Čítajte s deťmi anglické knižky. V jednom z výskumov, v ktorom sme sledovali úroveň bilingvizmu v kontexte dvojjazyčného čítania, sme zistili, že deti, ktoré čítajú a ktorým rodičia čítajú v druhom jazyku, oveľa lepšie ovládajú tento druhý jazyk. Čítanie je nesmierne dôležité pre rozvoj reči. Aj na slovenskom trhu je dostať viaceré kvalitné anglické knižky pre deti. Môžem odporúčať knižky z vydavateľstva Usborne, ktoré má tzv. čitateľský program pre deti. V rámci tohto programu nájdete spracované rôzne klasické a rozprávkové diela, pričom knižky sú vždy špecificky uvádzané aj pre aký vek sú určené. Nakoľko ide o nový jazyk, nepozerajte na vek ale na jazykovú úroveň vášho dieťaťa. Podobne ponúka publikácie a cudzojazyčné knižky aj spoločnosť Raabe. Medzi literatúrou pre deti alebo dospelých nájdete knižky vo viacerých jazykoch. A rodičia s malými deťmi môžu deťom pustiť aj animované knižky.
- A nakoniec to najdôležitejšie: keď sa s dieťaťom rozprávate – či je to vo Vašom materinskom alebo v cudzom jazyku, pozerajte sa navzájom do očí. Neurovýskum potvrdil, že keď sa pozeráte s dieťaťom navzájom do očí, signalizujete si záujem o vzájomnú komunikáciu a upevňujete vzťah. 🙂
Čo používam doma ja?
Ja pracujem s príbehovou inovatívnou metódou Hocus a Lotus, ktorá má metodicky podchytený každý príbeh. Príbehy sú tvorené tak, aby si deti postupne rozširovali slovnú zásobu a schopnosť tvoriť vety. Okrem knižiek majú rodičia a deti k dispozícii audio knižky, minimuzikály, karaoke, animované príbehy a mnohé ďalšie aktivity.
Niektoré príbehy sme preložili do slovenského jazyka a audiokniha a cvičebnica k rozvoju písania a čítania je počas obdobia korovavírusovej karantény sprístupnená všetkým deťom.
Všetkým rodičom, ktorí pomáhajú deťom s učením sa cudzieho jazyka držím palce. Učiteľom prajem veľa tvorivosti, aby vyučovanie dnes neprebiehalo len posielaním úloh: vypracovať cvičenie, prečítať text a naučiť sa gramatiku a slovíčka. Nahrajte deťom video, príbeh, pošlite link, vytvorte hravé interaktívne cvičenie a hlavne buďte s nimi v kontakte a veľa sa s nimi rozprávajte v jazyku, ktorý ich učíte.
Páčil sa vám tento článok? Prihláste sa do odberu noviniek a nenechajte si ujsť žiaden nový príspevok.
Pre všetkých nových odberateľov sme prichystali DARČEK!
Ďalšie príspevky
KONFERENCIE: Učiteľ, reziliencia, empatia
Report z konferencie organizovanej Pedagogickou fakultou Univerzity Komenského v Bratislave. Stručne, jasne a výstižne.
Osobnosť a vzťahy – 3. časť: Základ a 4 nevyhnutné piliere zdravých vzťahov
Ako vieme zistiť, či žijeme v dobrom a funkčnom vzťahu? V článku sa dozviete, na čom je potrebné vo vzťahoch pracovať, aby boli pevné a stabilné.
Leadership a reziliencia: 7 znakov rezilientného lídra
Každý deň sa dostávame sa do situácií, pri ktorých nie je ľahké nachádzať tie najsprávnejšie riešenia. Leadership a reziliencia sú v tomto nápomocní ako lídrom, tak aj organizáciám.
Čo je reziliencia a jej 7 kompetencií
Reziliencia je kľúč k vašej transformácii na profesionálne aj súkromne úspešného a vnútorne vyrovnaného výkonného človeka. Nie je to však klasický „work-life balance“ prístup. Je to koncept.
Osobnosť a vzťahy – 2. časť: Rovný rovného si hľadá
28 000. Je to veľa alebo málo? Keď sa ľudí pýtam, povedia „dosť“. Vtedy ešte nevedia, že mám na mysli priemernú dĺžku života ľudí na Slovensku. 28 tisíc dní je približne 78 rokov života. Nie je to tak veľa a nie je jedno ako ich strávime.