Domáce vzdelávanie počas epidémie – 4. časť: Vnútorná motivácia je hodnota, ktorú si nosíme v sebe.
Mirka Kiripolská
14. apríl 2020
V predchádzajúcej časti sme hovorili o online a offline vzdelávaní. Dnes sa pozrieme na motiváciu.
Mám rada život, rada objavujem, skúmam nové veci, vytváram systémy, baví ma to a tým, že to robím odmalička, viem, že trpezlivosť a bezpočet malých či väčších zlyhaní sú súčasťou môjho života. Zmenil sa len spôsob, ako s nimi nakladám.
Po rokoch som sa dozvedela, že keď som si ako dieťa začala upratovať svoju detskú izbu moji rodičia si medzi sebou s úsmevom šepkali, či už som začala maľovať. Keď som si vymyslela, že je čas ušiť si páperovú vetrovku, mama sadla za stroj so slovami, len vrav, čo mám robiť. Obnosila som ,,svoje“ šaty, topánky, tašky, pulóvre, rukavice, šperky, rodina mi s dôverou poskytla všetky dospelé a detské hlavy na to, aby som sa naučila strihať vlasy.
S vierou v úspešný koniec som sa púšťala do všetkého, o čom som si myslela, že ešte nikto nevymyslel, mohlo by ma to baviť a zvládla by som to. Nikdy som nerozmýšľala nad tým, čo by som potrebovala, ale spotrebovávala som to, o čom som bola presvedčená, že ak by sa plán nepodaril, tak mi nebude ľúto zničenej veci, či materiálu.
Z úst mojich rodičov som nepočula, že by mi povedali, že sa niečo nedá. Možno istý náznak pochybnosti bol v ich tvári, keď som prišla za nimi s tým, že by som chcela urobiť… ale aj ten sa rýchlo stratil, keďže vedeli, že ak nenájdu odpoveď oni, tak aj tak si cestu nájdem a vymyslím riešenie.
Možno som nebola sama, ale cítila som, že som sama v tom, čo robím a naučila som sa spoliehať na vlastné sily. Nič nevystihuje lepšie ten stav ako: Keď hľadáš pomocnú ruku, nájdeš ju na konci svojho ramena. Na druhej strane samota mi vyhovovala na to, aby som sa mohla plne koncentrovať na to, čo chcem robiť.
Na to, čo som chcela robiť neboli návody a ja som zasa nikdy nechcela robiť to, na čo už návody boli.
Nuda je slovo, o ktorom som veľa počula, ale na ten stav si vo svojom živote vôbec nespomínam.
Keď som začala učiť deti, zistila som, že je to veľmi podobné ako to, čo som žila doposiaľ. Nekonečná trpezlivosť a skúšanie všetkých ciest s množstvom zlyhaní, adrenalín ako na hojdačke, ale stále na zreteli dieťa, s ktorým sa chceme spolu posunúť vpred. Že tak ako hodvábnu niť nepoužijete na šitie topánok, nemôžete od dieťaťa, ktoré hľadalo v noci útočisko pred opitým otcom ďaleko od domu chcieť, aby vám odrapotalo naspamäť vybrané slová. Že nemôžete od dieťaťa, ktoré leží pod stolmi a plazí sa celé hodiny pod nohami detí, lebo vám ho dali do triedy rovno spod mosta, kde sa s matkou skrývali, chcieť, aby si sadlo tak “ako sa patrí”. Že nemôžete chcieť, aby sa vám podarilo v jednej triede hneď zbúrať stereotypy a prepojiť svety a porozumieť navzájom životu detí, ktoré žijú v hojnosti a tých v generačnej chudobe.
Veci skrátka nebudú tak, ako si predstavujete, budú tak, ako môžu byť, tak rýchlo, tak efektívne, tak…. v tomto svete si výsledok nemôžete obliecť, obuť, neuvidíte ho hneď a ak sme doposiaľ hovorili o istej miere trpezlivosti, tak teraz je tá miera ešte väčšia a pribudla aj hlboká viera v zmysel, ktorý ale je tak nehmatateľný a tak krehký.
Ste ale o dosť zručnejší, zrelší, máte väčší prehľad, uvedomujete si ako sú jednotlivé systémy aplikovateľné do iných kontextov.
Tento text mal byť o motivácii. O tom, aké miesto v našom živote má a či má zmysel deti motivovať alebo nie.
- Ak robíme veci, ktoré nám dávajú zmysel, plne nás pohltia a výsledok nás “nakopáva” pre ďalšiu činnosť, potom to, čo je v našom vnútri skryté a to, čo možno nepotrebujeme s nikým zdieľať je silná vnútorná motivácia.
- Prostredie, ktoré nás obklopuje nás nemusí podporovať, ale malo by nám nebrániť realizovať svoje sny. To je viac ako podpora.
- Ak si stanovujeme svoje méty sami, možno občas zistíme, že sme svoje sily precenili, ale časom svoj vnútorný systém vyladíme tak, že budeme schopní stanoviť si ciele primerané.
- Je jedno v akej oblasti svoje nasadenie realizujeme, ak nadobudneme vedomosti a zručnosti potrebné pre danú oblasť, tak práve vnútorná motivácia je kľúčovým faktorom úspešného napĺňania cieľov. Pričom úspech vnímajme z pohľadu subjektívneho, ide o vnútorné uspokojenie – pokoj na duši.
- Vnútorná motivácia je hodnota, ktorú si nosíme v sebe. Prostredie, podmienky a ľudia okolo nás sa môžu meniť, ale sila našej motivácie im nepodlieha, je od nich nezávislá, môže dávať pocit slobody aj v časoch krízy.
Ak sa deje opak, tak vtedy musí (nie môže) nastúpiť vonkajšia motivácia, lebo naše oči stratili schopnosť vidieť nimi svet.
V ďalšej časti pre vás pripravujeme skvelé tipy na online vzdelávanie cudzích jazykov.
Páčil sa vám tento článok? Prihláste sa do odberu noviniek a nenechajte si ujsť žiaden nový príspevok.
Pre všetkých nových odberateľov sme prichystali DARČEK!
Ďalšie príspevky
Ako riešiť konfliktné situácie?
Určite ste sa už zamysleli nad tým, prečo si s niektorými ľuďmi rozumiete a iní vám lezú na nervy už len svojou existenciou? Čo s tým? Viac v našom blogu.
Hybridná práca
Pandémia urýchlila prijatie flexibility a home office. Mnoho spoločností zistilo, že zamestnanci sú produktívni aj mimo kancelárie, čomu prispôsobilo aj svoju firemnú politiku. Kancelárska práca sa z veľkej časti digitalizuje, čiže je možné vykonávať ju prakticky odkiaľkoľvek.
Erasmus plus – Marek Hlinka
Prinášame blogy od účastníkov medzinárodnej mobility v rámci akreditácie Erasmus plus v chorvátskom Vukovare. V prvej časti si prečítate pohľad Mareka Hlinku.
Digitalizácia a jej formy vo vzdelávaní jazykov
Nárast práce z domu ukázal, že potreba využívania digitálnych komunikačných nástrojov môže byť nielen prekážkou, ale pri správnom využívaní, aj obrovskou výhodou.
Learner-centered Approach (LCA)
Learner-centered Approach (LCA), alebo prístup vo vyučovaní zameraný na žiaka, prečo hovoríme jednoznačné áno, a ako na to?