Blog
Ako zodpovedne vybrať školu pre predškoláka.
Lucia Bacíková
14. február 2020
Dĺžka čítania: 6 min.
Prečítané: 1,098 x
Pomaly sa blíži termín podávania prihlášok na základnú, prípadne materskú školu. Máte už vybratú školu či škôlku pre svoje dieťa?
Ak áno, aké boli Vaše kritéria, prípadne požiadavky? Na základe čoho ste sa rozhodli, že toto je tá správna, vhodná škola pre moje dieťa? Čo Vás oslovilo, presvedčilo? Čo ste zvažovali? Čo bolo jednoznačné áno alebo práve naopak radikálne nie?
Ak ste si na tieto otázky aj dávnejšie odpovedali, nemuselo to byť hneď jasné, ľahké alebo jednoznačné. Ak ešte stále hľadáte odpovede, môže Vám v tom pomôcť aj tento článok.
Zvážte 4P
Dnešní rodičia majú pri výbere školy pre svoje deti jednoznačne viac možností ako to bolo v prípade našich rodičov. Vtedy na výber veľa nemali. Riešením v takmer drvivej väčšine bola spádová škola na sídlisku či malotriedka na dedine. Týmto bol problém s výberom školy v zásade „vyriešený“.
Dnes máme na výber naozaj veľa. Ako sa ale zorientovať? Čo všetko treba brať do úvahy?
Pomôžem si s 4Ps marketingovým mixom, kde každé jedno písmeno P predstavuje vec, ktorú by sme pri výbere školy mali zohľadniť.
Ide o PRODUCT, PROMOTION, PRICE, PLACE. Poradie nechám na Vás. Každý z nás má iné priority, možnosti a nároky. Pre niekoho je kľúčové, aby bola škola čo najbližšie k domu (PLACE), iný pozerá na pestrosť webovej stránky (PROMOTION), ďalší zohľadňuje cenu školného (PRICE), iných rodičov zaujíma program, filozofia, idea či koncepcia školy (PRODUCT).
Ideálne však je, ak sú všetky 4P v rovnováhe a nemusíte robiť ústupky, či znižovať zo svojich nárokov a predstáv.
Ideálne je, ak sú všetky 4P v rovnováhe a nemusíte robiť ústupky, či znižovať zo svojich nárokov a predstáv.
U mňa bolo hlavným cieľom nájsť školu, ktorej koncepcia, filozofia a idea sú v súlade s mojou výchovou. Inak povedané, aby moje hodnoty a hodnoty školy boli totožné.
Ak ste takúto školu našli v zásade máte prvý bod vyriešený. U mňa to bol zároveň ten najdôležitejší. Ak nebudete presvedčení o správnosti výberu, nestotožníte sa s koncepciou, hneď pri prvom „probléme“ to pocíti ako prvé dieťa. No a pri vážnejších nezhodách či nesúlade sa môže ľahko stať, že sa neovládnete a vyjdú na povrch Vaše vlastné nespracované zranenia zo školských či detských čias. Určite si na nejaké dokážete spomenúť.
Potom prichádzajú na rad posledné 2P. Posledné, ale určite nie menej dôležité.
Pre niekoho bude v tomto bode kľúčová vzdialenosť školy od bydliska či práce alebo práce a bydliska. Určite je aj tento bod dôležitý, lebo voziť dieťa každé ráno na opačný koniec mesta či dokonca do iného mesta a potom sa presúvať na iný koniec mesta do práce a poobede absolvovať tento kolotoč znova, nepridá na pokoji a pohode rodiny. Ak si teda neviete toto, ani len pri najlepšej možnej vôli, vôbec predstaviť, hoci ste našli ideálnu školu, asi budete hľadať inú alternatívu.
Môže sa ale stať, že ideálnu školu nájdete. Ideálnu v zmysle súladu hodnôt, ideálnu v zmysle vzdialenosti, ale narazíte na posledný, ale dosť dôležitý bod. A tým bodom budú financie. A ste znova na začiatku.
Znova začínate hľadať, riešiť možnosti a dostupnosť, pátrate na internete, pýtate sa známych. Aby ste znova nenarazili na prekážku, je dôležité uvedomiť si, čo je ešte prijateľné a možné a čo už vôbec nie.
Práve pri tomto bode sa môžete stretnúť s predsudkami. Budete sa musieť zamyslieť hlavne nad sebou, pochopiť sa a rozhodnúť, čo vlastne vy sami uprednostňujete. Možno budete musieť zbúrať vo svojom vnútri hlboko zakorenené predsudky a limity, ktoré nám boli vštepené v detstve ako nemenné „pravdy“. Rodičmi, učiteľmi, kamarátmi. Bude potrebné znova ich prehodnotiť, pochopiť, vyriešiť.
Nezabudnite, že to všetko robíte pre Vaše dieťa.
Aj keď ste našli školu alebo školy, ktoré spĺňajú Vaše kritéria, výber sa nekončí. Celý výber totiž musí byť v súlade s potrebami Vášho dieťaťa. Skúste byť vnímaví k jeho potrebám, záujmom, k jeho osobnosti. Skúste ho vnímať. A možno zistíte, že škola, ktorá sa javí ako ideálna pre Vás, je len Vaším želaním. Vašou túžbou naplniť cez svoje dieťa očakávania Vašich rodičov na Vás.
Skúste to Vy ale so svojimi deťmi inak. Neprojektujte do nich Vaše predstavy, neplňte si cez deti Vaše detské sny.
Pochopte najprv seba samého a potom pochopte svoje dieťa. Empaticky a nebráňte mu plniť si sny. JEHO sny.
Ak toto všetko dáte, škola sa Vám bude pre Vaše dieťa, spolu s Vaším dieťaťom vyberať oveľa ľahšie.
Možno zistíte, že, aj keď nikto určite nespochybňuje význam a dôležitosť cudzích jazykov, Vaše dieťa netúži po škole, ktorá sa pýši školským klubom vedeným výlučne v cudzom jazyku. Potrebuje byť v škole iba jednoducho šťastné a spokojné.
Možno nepotrebuje školu, ktorá sa umiestňuje na prvých priečkach v chemickej olympiáde, ale potrebuje sa cítiť v škole bezpečne, potrebuje sa cítiť byť prijaté také aké je v skutočnosti je.
A potom sa možno zmenia niektoré Vaše kritéria na výber školy.
Alebo sa skúste svojho dieťaťa spýtať čím by chcelo byť, keď bude dospelé. Viete ako na túto otázku odpovedal, vtedy ešte malý, John Lennon?
Nezabudnite, že to všetko robíte pre Vaše dieťa.
Pred tým ako začnete hľadať ideálnu školu, nachvíľu sa zastavte a počúvajte seba a svoje dieťa.
Páčil sa vám tento článok? Prihláste sa do odberu noviniek a nenechajte si ujsť žiaden nový príspevok.
Pre všetkých nových odberateľov sme prichystali DARČEK!
Ďalšie príspevky
Ako riešiť konfliktné situácie?
Určite ste sa už zamysleli nad tým, prečo si s niektorými ľuďmi rozumiete a iní vám lezú na nervy už len svojou existenciou? Čo s tým? Viac v našom blogu.
Hybridná práca
Pandémia urýchlila prijatie flexibility a home office. Mnoho spoločností zistilo, že zamestnanci sú produktívni aj mimo kancelárie, čomu prispôsobilo aj svoju firemnú politiku. Kancelárska práca sa z veľkej časti digitalizuje, čiže je možné vykonávať ju prakticky odkiaľkoľvek.
Erasmus plus – Marek Hlinka
Prinášame blogy od účastníkov medzinárodnej mobility v rámci akreditácie Erasmus plus v chorvátskom Vukovare. V prvej časti si prečítate pohľad Mareka Hlinku.
Digitalizácia a jej formy vo vzdelávaní jazykov
Nárast práce z domu ukázal, že potreba využívania digitálnych komunikačných nástrojov môže byť nielen prekážkou, ale pri správnom využívaní, aj obrovskou výhodou.
Learner-centered Approach (LCA)
Learner-centered Approach (LCA), alebo prístup vo vyučovaní zameraný na žiaka, prečo hovoríme jednoznačné áno, a ako na to?